Auteur Topic: Stambomen.... WAARSCHUWING!!!  (gelezen 3615 keer)

Offline Edwin

• Forum-Dictator
  • Forumbeheerder
  • Verslaafde
  • "Bullies" 102
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
  • Aantal Bullen: 1
Stambomen.... WAARSCHUWING!!!
« Gepost op: 13 november 2012, 17:15:48 »
binnengekomen via mail van de BCN:

BELANGRIJKE WAARSCHUWING

Momenteel wordt door een stichting reclame gemaakt voor de afgifte van “”stambomen””  aan volwassen honden en pups.

De eigenaar van een hond die niet in het bezit is van een officiële FCI stamboom kan bij deze stichting een stamboom laten maken. Hiervoor is slechts een gezondheidsverklaring van een dierenarts noodzakelijk waarin staat dat de hond vrij is van erfelijke gebreken. De afstamming dient opgegeven te worden. Deze afstamming wordt dus niet gecontroleerd. De stichting geeft vervolgens een certificaat uit en noemt dit een stamboom.

Er worden stambomen afgegeven met diverse kleuren: roze, blauw, brons, zilver en goud. Volgens de stichting is dit een oplossing om de kwaliteit te verhogen en het zou voor de koper fijn zijn om te weten hoe een hond is gefokt, bovendien zouden de certificaten er goed uit zien.

Het bestuur van de Engelse Bulldog Club Nederland en Bulldog Club Nederland doet een dringend beroep op mensen die op zoek zijn naar een Engelse Bulldog pup, om vooral geen pup te kopen met een dergelijk certificaat. Lang niet iedere dierenarts is bekend met alle erfelijke afwijkingen die voor kunnen komen bij ons ras. Aan de hand van de officiële stambomen afgegeven door de Raad van Beheer kunt u nagaan wie de ouderdieren van uw hond zijn. Bij de certificaten van deze stichting heeft u deze garantie zeker niet. Voor de fokkers van deze pups zal een dergelijk certificaat reden zijn om de prijs op te schroeven.

Momenteel wordt heel hard gewerkt aan nieuwe gezondheidsregels waaraan straks iedere Engelse Bulldog dient te voldoen die wordt ingezet voor de fokkerij. Ongeacht of de fokker lid of geen lid is van een rasvereniging.
Naar het oordeel van de EBCN en BCN geeft een certificaat van deze stichting absoluut geen garantie ten aanzien van de gezondheid van de pup.

Bovendien is de Raad van Beheer de enige officiële instantie die in Nederland bevoegd is om officiële stambomen voor rashonden uit te geven namens de FCI.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2012, 17:30:20 door Edwin »
My words may disturb but at least there's a reaction

Vogeltjes!

Offline amber

• Forumbeheerder
  • Verslaafde
  • "Bullies" 336
  • De vrolijke wievenclub
Re: Stambomen.... WAARSCHUWING!!!
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2012, 17:23:22 »
Je bent me net voor Edwin , ik wilde het ook posten . Prima waarschuwing !

Offline Grace

• aankomend verslaafde
  • "Bullies" 8
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2012, 20:17:27 »
Ik, Rien, wil toch even een reactie geven op dit bericht.

Het is natuurlijk geen goede zaak als iedereen zomaar een stamboom gaat verstrekken, maar laten wij eerlijk zijn, is de stamboom van de Raad van Beheer zo maatgevend voor de kwaliteit van de bulldog??, denk het niet. Ik weet nog goed dat de Raad na de uitzending van Zembla zeven kleuren......... en er werden meteen vergaderingen belegd en er zouden convenanten komen wat als resultaat de gezondere Engelse Bulldog zou moeten bewerkstelligen. Wij zijn inmiddels 3 jaar verder en er is nog niets gedaan om deze Bulldog gezonder te krijgen. Ik ben er in het begin nauw bij betrokken geweest, plannen van aanpak geschreven etc. en hier is niets mee gedaan en zeker in deze tijd is het natuurlijk helemaal niet vreemd dat een bepaalde Stichting in dit gat springt. En beide clubs kunnen niets anders dan iedereen te waarschuwen, maar misschien is deze stichting juist wel heel goed bezig.
Ik hoop niet dat jullie het mij kwalijk nemen dat ik onder Grace haar account een bericht plaats.

Groeten Rien
Groetjes Grace en de bullen

Offline amber

• Forumbeheerder
  • Verslaafde
  • "Bullies" 336
  • De vrolijke wievenclub
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2012, 21:26:00 »
Ik neem je niets kwalijk Rien ,

Met kritische berichten is immers niets mis .

Met de rest helaas nog steeds wel . En of hierin ooit verandering komt .  [blush]
Ik ben bang dat dat voorlopig niet zal gebeuren
Ja , misschien ooit eens ... als wij met zijn allen geen rashonden meer gaan kopen

Offline amber

• Forumbeheerder
  • Verslaafde
  • "Bullies" 336
  • De vrolijke wievenclub

Offline Grace

• aankomend verslaafde
  • "Bullies" 8
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2012, 22:00:34 »
Ik vraag mij alleen af welke stichting dit is, het lijkt mij logisch als je een waarschuwing de wereld in doet ook kenbaar maakt welke stichting dit is. Weet iemand dit hier soms.
De link kende ik allang Reny, ben er namelijk tot in den treuren mee bezig geweest, ook samen met Dier en Recht.

Gr Rien
« Laatst bewerkt op: 13 november 2012, 22:10:55 door Grace »
Groetjes Grace en de bullen

Offline amber

• Forumbeheerder
  • Verslaafde
  • "Bullies" 336
  • De vrolijke wievenclub
« Reactie #6 Gepost op: 13 november 2012, 22:23:31 »
En hier nog iets

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3051161/2011/11/26/Rashond-lijdt-onder-uiterlijk.dhtml

Ja , Jij kent het van haver tot gort inmiddels Rien , ik lees ook weleens het e.e.a . Maar ik word er alleen maar erg verdrietig van

Ik weet verder ook (nog ) niet hoe dit bericht tot stand is gekomen

Offline de bullebende

• lid
  • "Bullies" 9
« Reactie #7 Gepost op: 14 november 2012, 12:42:56 »
Is het misschien een ARFE stamboom???
Groetjes van Vera en een bulleknuf van Rossi, Montoya en Senna

Offline amber

• Forumbeheerder
  • Verslaafde
  • "Bullies" 336
  • De vrolijke wievenclub
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2012, 20:19:38 »
Ik zag ook op de site van de EBCN dezelfde tekst en waarschuwing staan , maar verder niets