Auteur Topic: Verbrande voetzooltjes door heet asfalt  (gelezen 912 keer)

Offline amber

• Forumbeheerder
  • Verslaafde
  • "Bullies" 336
  • De vrolijke wievenclub
  • Aantal Bullen: 1
Verbrande voetzooltjes door heet asfalt
« Gepost op: 8 mei 2016, 22:20:51 »
Verbrande pootjes door heet asfalt
Wij dragen schoenen en zijn ons er niet altijd van bewust hoe heet de ondergrond is waarop we lopen. Asfalt kan heel heet worden in de brandende zon, honden kunnen zelfs hun pootjes verbranden!

Druk je hand een 7 seconden tegen het hete asfalt aan om te zien of het te heet is. Je zult gauw genoeg merken of het al dan niet prettig is om op te lopen.

Bij directe zon, geen wind en lage luchtvochtigheid kun je uitgaan van onderstaande tabel. Als aanvulling: bij 51,6°C is de huid verschroeid binnen 60 seconden, bij 55°C kun je binnen 5 minuten een eitje bakken.

Buitentemperatuur: 25°C = temperatuur van het asfalt: 51,6°C
Buitentemperatuur: 30°C = temperatuur van het asfalt: 57,2°C
Buitentemperatuur: 30,5°C = temperatuur van het asfalt: 61,7°C
Bron: Berens J. - Thermal contact burns from streets and highways. Journal of American Medical Association.

Witte of roze voetzooltjes

Heeft jouw hond witte of roze voetzooltjes, let dan extra goed op. Deze zijn namelijke gevoeliger en beschadigen daarom sneller.

Offline Edwin

• Forum-Dictator
  • Forumbeheerder
  • Verslaafde
  • "Bullies" 102
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
Re: Verbrande voetzooltjes door heet asfalt
« Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2016, 12:48:32 »
Precies! Mensen doen slippers aan als ze zelf op het strand of op asfalt lopen om geen voeten te verbranden, maar letten vaak helaas niet op hun honden waarbij hun voetzooltjes ook nog heel belangrijk zijn bij warmteafvoer.
My words may disturb but at least there's a reaction

Vogeltjes!

Offline amber

• Forumbeheerder
  • Verslaafde
  • "Bullies" 336
  • De vrolijke wievenclub
« Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2016, 14:17:45 »
Ach , ik laat net mijn zonnescherm aan de voorzijde zakken . Ik kijk natuurlijk op de dijk hier .... gisteren al en nu net ook . Een stokoude Golden over die snoeihete dijk ""lekker "" aan de wandel , asfalt is om te koken nu en het gras staat erg hoog . Windvang nul . Maar ja dat is de tijd waarop we het hele jaar een rondje maken  :sealed: [blush] :wtf:
Die oude bes loopt natuurlijk niet hard meer .... deze ""fijne ronde "" duurt zeker een dik half uur . En natuurlijk gaat de baas dan op de terugweg ook lekker in de felle zon . Ze wonen hier verderop . Maar het kwartje gaat nooit vallen hoor !

Offline Edwin

• Forum-Dictator
  • Forumbeheerder
  • Verslaafde
  • "Bullies" 102
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2016, 16:55:24 »
Pfffffff arm beesie  :nopompom: :tohot:
My words may disturb but at least there's a reaction