Auteur Topic: Overgewicht bij huisdieren  (gelezen 1921 keer)

Offline amber

• Forumbeheerder
  • Verslaafde
  • "Bullies" 336
  • De vrolijke wievenclub
  • Aantal Bullen: 1
Overgewicht bij huisdieren
« Gepost op: 21 april 2016, 22:10:52 »
De cijfers zijn schokkend . Maar liefst 50 % van de huisdieren heeft overgewicht .

Overgewicht bij de hond wordt meestal veroorzaakt door een teveel aan voeding of verkeerde voeding .
We kennen het allemaal wel , de hond die ons weet te verleiden tot een plakje worst een plakje kaas
Of allerlei andere dingen die een hond nu eenmaal lekker vind
Een hond ziet geen verschil tussen een plak worst of een speldenknopje worst of kaas
Wij mensen hebben al snel de neiging om dan maar een plak af te snijden
We kunnen de hond beter een speldenknopje geven , als we hem al iets willen geven

Of we gaan naar de hondenschool
Menig hond doet een ""moord "" voor bijvoorbeeld de bekende Frolic -brokjes
Bedenk je wel als je de hond wilt belonen dat je dan de hoeveelheid beloningen van zijn totale hoeveelheid  voeding af moet trekken

Koop als je brokjes voert een goed merk brokvoeding .
Een goede fokker kan je hierin al prima advies geven
Bij de betere dierenspeciaalzaken of bij de dierenarts verkoopt men ook vaak de betere merken
Laat je niet verleiden in bv de supermarkt waar je voor veel minder geld veel meer voeding hebt

Koop als je KVV ( kant en klare vers vleesvoeding ) voert ook de goede betrouwbare merken
Dus een KVV waarin de verhoudingen juist zijn en niet als vulmiddel dienen ( ze hebben er maar weinig van nodig )
Er zijn merken op de markt die echt veel en veel te vet zijn , en vroeg of laat betaal je daar een hoge prijs voor
De hond zal er veel te dik van (gaan ) worden . Maar kan ook ernstige ziektebeelden gaan ontwikkelen .

Verder hoeft een hond niet altijd te eten . Een hond kan je ook belonen door met hem te spelen
Hier kan je al mee beginnen als je hond nog een pup is . Een jonge hond is leergierig , en je bouwt tegelijkertijd een goede band op met je hond
Spel is een activiteit en dus gezond . De hond is in beweging  en heeft plezier . Eten kan een gewoonte worden
De Engelse Buldog staat net als bijvoorbeeld de Labrador ook wel bekend als ""kliko "" alles maar dan ook alles is lekker .
En de Engelse Buldog staat ook bekend om zijn zeer goed werkende ""harde schijf "" heeft hij eenmaal bijvoorbeeld slagroom gehad dan zal hij dat nooit vergeten . Koppig als hij kan zijn zal hij doorgaan net zolang totdat hij ""zijn slagroom "" heeft gehad .

Gezondere alternatieven kunnen zijn :
Een stukje banaan - een stukje komkommer of een geschikte snack voor de hond

Oude)re) honden en gesteriliseerde /gecastreerde honden kunnen ook (te) dik worden
De oude(re) hond gaat minder bewegen en heeft dus soms gewoon minder voeding nodig
Onvoldoende lichaamsbeweging kan natuurlijk ook leiden tot overgewicht
De gesteriliseerde /gecastreerde hond zijn stofwisseling is verlaagd en kan dus om die reden ook overgewicht ontwikkelen
Maar ook bij pups komt overgewicht al voor ! Als gevolg van verkeerde voeding

Er zijn natuurlijk ook ziektes waardoor de hond (te) dik kan worden .
Voorbeelden zijn een schildklieraandoening - ziekte van Cushing of suikerziekte

De gevolgen van zwaarlijvigheid

De kans op gezondheidsproblemen neemt toe bij (te) dikke honden
Suikerziekte
Hart en vaatproblemen
Problemen van het skelet en bewegingsapparaat
Huidproblemen
Maag /darmproblemen
Een verminderde afweer bij infecties kan ook worden veroorzaakt bij overgewicht
Daarnaast zijn deze honden tijdens het lopen of spelen snel uitgeput en /of raken kortademig

Gedrag van een hond die te dik is

De hond slaapt veel
Heeft een slecht humeur
Is lui
Is kortademig

En verder
Zijn de ribben niet meer te voelen
Er is geen taille meer te zien
De hond heeft moeite met lopen

Dus wees verstandig als E.B -bezitter en laat je hond niet te dik worden !
Overgewicht is zo voor elkaar
Afvallen is vele malen moeilijker
Weeg je hond regelmatig bij jouw dierenarts als je zelf niet zo goed weet hoe je de hond moet beoordelen
Soms adviseert de dierenarts om sperciboontjes te geven als vulmiddel als je hond af moet vallen , dit om de honger tegen te gaan
Geef je die sperciboontjes uit blik , spoel ze dan vooraf goed af omdat ze veel zout bevatten
En is het eigenlijk al teveel uit de hand gelopen , schaam je dan niet om met je hond naar de dierenarts te gaan voor advies en begeleiding
Ons ras is een zwaar gebouwd ras en bij overgewicht hebben de gewrichten dus zeer veel te verduren
Ons ras staat er ook om bekend om bv een hartaandoening te krijgen , dit gevaar ligt zeker op de loer als wij hem te dik laten worden
Je Engelse Bulldog zal een veel betere kwaliteit van leven hebben als hij een gezond gewicht heeft , maar ook behoudt
En veel gemakkelijker kunnen bewegen en een beter uithoudingsvermogen hebben

Offline Margriet

• regelmatig bezoeker
  • "Bullies" 24
  • Geslacht: Vrouw
  • I love Bulldogs!
Re: Overgewicht bij huisdieren
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2016, 11:51:13 »
Ja helemaal gelijk!

Wij zijn we dagelijks mee bezig, onze Jack heeft echt aanleg en is luier dan de gem. Bulldog.
Altijd alles wegen en mensen aanspreken om niets te geven :not:
Want ongevraagd je hond iets geven daar wordt ik echt boos van!

Offline Edwin

• Forum-Dictator
  • Forumbeheerder
  • Verslaafde
  • "Bullies" 102
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2016, 19:18:40 »
Als ik naar Beer kijk heb ik weleens het idee dat hij te mager is tegenover vele soortgenoten, maar ik denk eerder dat het merendeel veel te dik is!

Mensen geven ze vaak te eten alsof ze een Deense dog hebben lijkt wel! Ik heb in ieder geval nog nooit klachten gehad van de fokker en da, dus ik dnek dat Beer met zijn 26 kg op een goed gewicht zit.
My words may disturb but at least there's a reaction

Vogeltjes!

Offline amber

• Forumbeheerder
  • Verslaafde
  • "Bullies" 336
  • De vrolijke wievenclub
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2016, 20:00:03 »
Ja er lopen zo ontzettend veel (te) dikke honden rond
Mijn DA zegt altijd , Veterinair gezien zie ik ze liever wat te schraal

Offline amber

• Forumbeheerder
  • Verslaafde
  • "Bullies" 336
  • De vrolijke wievenclub
« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2016, 20:22:25 »
Wij kwamen tien jaar geleden een man tegen met een E.B van tien maanden oud . Amber was toen acht maanden
Die Bull knalde werkelijk al door zijn re-voorpoot , zo mank liep hij . Hij was niet vooruit te branden ook natuurlijk
En moddervet  :sealed: We raakten aan de praat , doel van de man was om de grootste - breedste E.B van Ned te krijgen
Vol trots vertelde hij dat hij zijn E.B dagelijks naast zijn voeding ook pap met suiker en slagroom gaf
De Bull had al een gewicht van 37 kg  [blush]
Ik kon natuurlijk mijn mond niet houden en vertelde de man hoe ik erover dacht
En dat ik dit ook eigenlijk een vorm van dierenmishandeling vond .... overdreven gezwam de man was het niet met me eens
Want de E.B behoort breed te zijn
Een jaar later kwamen we de man weer tegen , met een afgeslankte E.B . De hond kon bijna niet meer lopen en de man was uiteindelijk naar de DA gegaan
Die DA had de man natuurlijk ook flink verteld hoe hij hierover dacht . De schade aan de gewrichten was al ernstig natuurlijk
Erg fijn hoor , als een dergelijke jonge hond al zoveel last heeft en wandelt als een bejaarde hond